lördag 27 maj 2017

SHIBORI -JAPANSK TRYCK- OCH VIKTEKNIK


För inte så länge sedan gick jag en dagskurs i indigofärgning där vi använde oss av den japanska tekniken shibori för att få fram mönster på tyget. Att jag skulle fortsätta färga med indigo, som är en ganska komplicerad process, var inte tanken redan innan jag gick kursen. Jag var nyfiken och ville ändå ha provat på det och eftersom shibori skulle användas som teknik, gjorde ändå att kursen var värdefull kunskapsmässigt. 

Jag hade tidigare hemma provat lite med shibori då jag växt/metallfärgat.


Här är en hel del färgade mindre tygbitar där jag på en del av de fått fram olika mönster med shiboriteknik. På några av tygerna har jag vikt och klämt ihop, knutit in runda pärlor, virat ihop tyg och bubbelplast och på en rullat ihop tyg med en sushimatta.



Här är ytterligare exempel på shibori, där jag använt mig av kvadratiska metallplattor på den övre, som är ett sidentyg. På den undre bilden på tygerna har jag använt mig av träplattor för att få fram mönstret på bomullstyget.


Hållbar
www.retrash.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar