tisdag 16 maj 2017

VÄXTFÄRGAT



Jag gillar verkligen de mjuka, jordiga färgerna som blir av växtfärgning. Här är det både tyget och garnet som är växtfärgat. Exempel på vad jag använt för dessa färger är avokadokärnor, gullöksskal, rödlöksskal, granatäppelskal tillsammans med rostig järn, svart aroniabär tillsammans med rostig järn, och valnötsskal.

Nu ser jag fram emot när allt slår ut i naturen och jag kan använda mig av mycket som bara finns då. Nu närmast kommer jag att plocka björkblad för att få lite nyanser åt grönt. Jag har tidigare gjort färgning och tryck på tyg av björkblad och rostig metall, som jag blivit nöjd med.

 Nu är det ju så att det som växtfärgats inte får en beständig färg, utan den bleknar med tiden. Det går att få färgen att fästa mer med lite olika knep. Färgen fäster ofta bättre på ull och silke än på bomull och lin. Salt, något proteinrikt, metall, the eller alun är sådant som kan tillsättas, antingen innan eller under växtfärgningen, för att få färgen att fästa bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar