torsdag 25 maj 2017

JAG HAR INTE LÄRT MIG ATT BRODERA



Jag har gjort några halvhjärtade försök att själv lära mig brodera, men har inte haft tålamod/intresse eller vilja att fortsätta med det. Jag broderar eller snarare syr stygn på ett enkelt sätt - på ett annat sätt. Många gånger kan det då i stället bli färgerna som blir det viktigaste i det arbetet, som på dessa bilder ovan.



På denna så är det mer en känsla av något uråldrigt och ett mönster och struktur jag vill få fram.


Dessa stygn har jag sytt på ett mycket stort växtfärgat tyg som jag ville göra något med. Det fick bli stygn i en stor cirkel, och just denna tar tid. Stygnens här är  monotona, repetetiva och blir ett slags meditativt arbete, vilket ibland kan vara vilsamt i allt skapande.


I detta arbete ville jag få fram en struktur på det tygtryck jag gjort. Jag valde en färg på tråden, lik den som är i trycket. Eftersom jag ville att trycket ändå skulle vara det viktigaste i arbetet, så gjorde jag ett mönster som var upprepande så att det inte störde för mycket.


Att göra stygn så här tycker jag kan ge en fin effekt och struktur på ett tyg. Det är till synes simpelt sätt att brodera, men det går att variera så mycket och få fram olika mönster beroende på hur du gör. Stygnen kan göras olika långa och med olika mycket mellanrum mellan stygnen. Att göra stygnen väldigt korta i en del av tyget för att sedan låte de växa sig längre allt eftersom stygnen breder ut sig och samtidigt kanske också låta det bli mer mellanrum mellan stygnen skapar en annan effekt. 
Hållbar
www.retrash.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar