söndag 10 december 2017

Vi är lurade/vill ni följa med mig på en resa? Del 1




Egentligen har jag två alternativa inledningar till detta inlägg. Jag kan inte bestämma mig för vilket jag vill använda mig av - så - det får bli båda två. Det skulle vara jätteroligt att höra vilken ni föredrar och varför, eller om du tycker att det går väldigt bra att ha två inledningar. Men först vill jag säga att inlägget handlar om hur vi lever kontra den miljöpåverkan det ger.

Inledning 1. Vet ni - vi är lurade - vi har gått på det. Vi har gått på att vi måste köpa saker. Behöver vi egentligen allt vi köper? Och varför köper vi saker som vi egentligen inte behöver? En del av svaret hittar vi i att vi påverkas av intryck dagligen från en massa olika håll.

Inledning 2. Vill ni följa med mig på en resa? En resa in i att reflektera och att ha ett iakttagande perspektiv i våra val och handlingar. Det är både roligt, intressant, men framför allt utvecklande.

Så, det var de två olika korta inledningarna.

Jag håller på med en grej hemma. Jag ska berätta.

Mina tankar kommer givetvis från olika håll, men den fråga som jag vill utgå ifrån är den att - hur klarade sig människan på stenåldern egentligen?

Om vi jämför människan på stenåldern och människan i dag, så verkar det som om det är två helt olika skapelser. Hur har det blivit så här? Den frågan besvarar jag inte, men det är bra att ställa sig frågor - det sätter igång egna tankar och reflektioner hos en.

Den grejen jag håller på med hemma började med att jag funderade på människans behov för överlevnad. Så, vad är det vi behöver egentligen? Jag gör en lista som nog inte är riktigt komplett, men det är inte det viktigaste att den är det:
• mat
• kläder
• bostad
• någon typ av sovplats
• köksredskap för matlagning
• lite hygienprylar

Sedan reflekterade jag över dessa saker var och en för sig. Jag tittade på vad det fanns för saker som jag hade hemma och började ifrågasätta dem. Nu måste jag säga att jag är ingen minimalistisk person alls, utan har ganska mycket saker i mitt hem, men mitt beteende då det gäller införskaffandet av nya, framför allt nyproducerade varor har ändrats betydligt.

Jag har koncentrerat mig mycket på att syna de olika produkter vi har i våra hem då det gäller hygien, städning, tvättning, diskning och livsmedel. Alla dessa saker behöver vi. I nästa inlägg kommer jag att fortsätta berätta mer om hur jag gjort med det.

Hållbart liv

2 kommentarer:

  1. Hej Maud! Vilket härligt initiativ och en spännande resa att följa! Särskilt kul att du valt att göra den här "granskningen" denna tid, när konsumtionshetsen tas till sin spets ... Tycker också det är spännande att du valtden här begränsningen, till föremål vi behöver för att livetska fungera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Josefin! Ja, och viktig också. Jag tänkte på det också att det är en bra tid att tänka på dessa saker - mitt i julsnurren. Ja, jag vill visa att det går att göra något med saker som är vardagliga och nära.

      Radera