torsdag 18 maj 2017

MASSOR AV VÄXT- OCH METALLFÄRGAT OCH TRYCKT TYG


För två år sedan gjorde jag alla dessa  - det var mina första försök till att växtfärga på olika sätt. Under dessa år har det blivit en mängd olika färgningar med eller utan tryck. Med tryck här menar jag de mönster som bildas då jag lägger växter eller annat organiskt material och metall i olika former på tyget. Ibland har jag innan växtfärgat tyget, ibland inte. Sedan viker eller rullar jag ihop tyget och binder hårt ihop det med snöre eller metalltråd eller något annat som trycker ihop tyget. Tygpaketet lägger jag sedan, antingen i ett kokande växtbad eller i ånga. Efter, från någon timme till några dygn, kommer det spännande - att öppna det hela och se hur det blev. 

Här är ett exempel på tygtryck där trycket är från en gammal rostig stor kedja. Mönstren som blir är så skiftande och det är en av tjusningarna med detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar